Znaczna część początkujących przedsiębiorców, szczególnie tych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą decyduje się na rejestrację firmy pod własnym adresem zamieszkania. Z jednej strony jest to wygodne i pozwala zaoszczędzić na wynajmie biura, z drugiej może rodzić również kłopotliwe sytuacje. Dlaczego nie warto rejestrować siedziby firmy w domu?
Jak rozliczyć koszty?
Wydatki związane z wynajęciem lokalu na potrzeby działalności gospodarczej lub skorzystaniem z usług biura wirtualnego można ująć jako koszty uzyskania przychodu i tym samym zmniejszyć podstawę opodatkowania. Jeśli zdecydujesz się na rejestrację i prowadzenia firmy w mieszkaniu, sytuacja z kosztami mediów czy czynszu nie jest już taka prosta. Najczęściej wydatki związane z utrzymaniem mieszkania dzieli się proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej „na cele prywatne i cele firmowe” i w ten sposób oblicza kwoty, które następnie można ująć jako koszty prowadzenia firmy.
Gdzie przyjmować klientów?
Problematyczną sytuacją w przypadku rejestracji firmy we własnym mieszkaniu jest również przyjmowanie klientów. Jeśli dla celów firmowych przeznaczysz całe pomieszczenie i urządzisz w nim profesjonalne biuro, klienci będą traktować Cię poważniej, niż gdy zdecydujesz przyjąć ich np. w salonie. Często praktyką osób, które decydują się na rejestrację siedziby firmy pod adresem zamieszkania, jest umawianie się z kontrahentami w kawiarniach czy restauracjach. Niestety prowadzenie rozmów biznesowych lub negocjacji w miejscach publicznych jest mało komfortowe.
Siedziba w domu, a faktyczne miejsce wykonywania działalności
Wielu przedsiębiorców decyduje się na rejestrację siedziby firmy pod własnym adresem zamieszkania, choć faktyczne miejsce wykonywania działalności mieści się zupełnie gdzie indziej. Z jednej strony to wspomniana wcześniej wygoda – korespondencja przychodzi do domu, z drugiej adres ten widnieje w CEIDG i oprócz korespondencji do mieszkania mogą zawitać również potencjalni klienci, urzędnicy czy kontrahenci. Twój adres zostanie upubliczniony i będzie widniał nie tylko w rejestrze CEIDG, ale także w bazach firm udostępnianych na Internecie oraz na wystawianych przez Twoją firmę fakturach.
Wynajem lokalu czy biuro wirtualne?
Jak widać, rejestracja firmy pod własnym adresem zamieszkania niesie za sobą wiele niejasnych sytuacji i może być kłopotliwa. Jak więc rozwiązać problem z siedzibą działalności? Przedsiębiorcy najczęściej decydują się na wynajem lokalu lub skorzystanie z usług wirtualnego biura. Pierwszy z wymienionych sposobów jest droższy i nie każdego początkującego przedsiębiorcę stać na comiesięczny koszt rzędu kilkuset złotych. Remedium w tej sytuacji może okazać się wirtualne biuro. Ceny pakietów e-biura zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych i różnią się w zależności od dodatkowych usług wchodzących w ich skład. Niemniej jednak są to koszty znacznie niższe niż wynajem lokalu. Na czym polega usługa wirtualnego biura? Firma świadcząca tego rodzaju usługi oferuje prestiżowy adres siedziby dla Twojej działalności, a także pełną obsługę sekretariatu.