Wirtualne biuro a kontrola skarbowa. Jak przygotować się na wizytę urzędników z Urzędu Skarbowego?
Wielu przedsiębiorcom, którzy już korzystają z usług wirtualnych biur lub też rozważają skorzystanie z takiej możliwości, towarzyszy jedno pytanie:
Co się stanie, jeśli Urząd Skarbowy postanowi przeprowadzić kontrolę ich firmy?
Właściciele firm obawiają się, że rejestracja adresu firmy w takim miejscu może rzutować na wyniki kontroli, a także wiązać się z innymi, nie do końca przyjemnymi, konsekwencjami. Ale czy w tym przypadku diabeł jest naprawdę tak straszny, jak go malują? Treścią tego artykułu udowodnimy, że wcale nie 😊. Czytaj do końca, aby przekonać się, jak wygląda kontrola skarbowa, gdy siedziba Twojej firmy jest zarejestrowana w wirtualnym biurze.
Jak wygląda kontrola z Urzędu Skarbowego?
Wszystko najczęściej zaczyna się od dostarczenia pisemnego zawiadomienia, które informuje o tym, że dany urząd planuje wszczęcie kontroli w przedsiębiorstwie. Specjalne pismo zawiera dane kontrolera (w tym jego imię, nazwisko oraz numer telefonu). Dodatkowo dostarczeniu samego dokumentu bardzo często towarzyszy telefon, który urzędnik wykonuje w celu umówienia dokładnego terminu kontroli.
Zazwyczaj urzędnicy umawiają się na kontrolę z co najmniej kilkudniowym wyprzedzeniem. Jednak w określonych przypadkach może się okazać, że chcą złożyć wizytę nawet dzień po zawiadomieniu. Dzieje się tak zazwyczaj pod koniec roku podatkowego.
Sama kontrola jest przeprowadzana przeważnie przez dwóch urzędników (rzadziej tylko jednego). Ich wizyta może mieć różny przebieg i przyjmować różne formy – w zależności od celu, jak i terminu jej wykonywania.
Co jeśli firma posiada wirtualne biuro?
Warto pamiętać, że w 99% przypadków kontrola urzędników skarbowych dotyczy wskazanego zdarzenia, powstania wątpliwości lub wystąpienia ewentualnych nieścisłości. Najczęściej może być spowodowana zbyt dużą liczbą korekt podatkowych, podejrzeniami co do zbyt niskiej kwoty odprowadzanego podatku oraz (co zdecydowanie zdarza się najczęściej) – zwrotem podatku VAT.
W przypadku, gdy takie dokumenty znajdują się w wirtualnym biurze – kontrola przebiega dokładnie tak, jak w “tradycyjnej” siedzibie firmy. Dla kontrolerów nie ma żadnego znaczenia adres przedsiębiorstwa. Oczywiście, dopóki wszystko zgadza się z danymi rejestrowymi.
Problemy mogą się zacząć wówczas, gdy takie wirtualne biuro służy tylko do tego, aby posiadać atrakcyjny adres oraz odbierać korespondencję. Jeżeli dokumenty księgowe znajdują się w innej lokalizacji (np. w biurze rachunkowym lub miejscu zamieszkania właściciela firmy) – to właśnie ten adres należy wskazać jako miejsce trzymania wszelkiej dokumentacji. Wówczas przedstawiciele Urzędu Skarbowego pojawią się dokładnie tam, gdzie znajdują się dokumenty – oszczędzając przy tym nie tylko czas, ale i swoje nerwy 😊.
Czy kontrola skarbowa może odbyć się w wirtualnym biurze?
Oczywiście, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby spotkanie z urzędnikami państwowymi miało miejsce w wirtualnym biurze. Kontrolę można przeprowadzić nawet wówczas, jeśli dany adres nie widnieje jako lokalizacja, w której znajduje się firmowa dokumentacja.
Jako właściciel firmy możesz zaprosić kontrolerów do wskazanego miejsca, aby to tam wykonali wszystkie niezbędne czynności. Pamiętaj jedynie o tym, aby mieć przy sobie wszelkie niezbędne dokumenty!
Chcesz wynająć wirtualne biuro dla swojej firmy?
Zależy Ci na atrakcyjnej lokalizacji firmy, która zbuduje zaufanie i przyciągnie do Ciebie nowych klientów? A może zwyczajnie dbasz o swoją prywatność i nie chcesz, aby każdy miał dostęp do danych na temat adresu Twojego zamieszkania?
W obu tych przypadkach doskonałym wyborem może okazać się wynajęcie wirtualnego biura, które jednocześnie będzie adresem Twojego przedsiębiorstwa oraz miejscem, gdzie trafi cała korespondencja. Taka inwestycja to wydatek zaledwie kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – skontaktuj się z nami.